ראיון לYNET

תמונת אווירה

לנהל עסק זו כבר אופרה אחרת

מרב ברק הגיעה לעבוד באופרה הישראלית די במקרה, אבל נכבשה. אחרי שנים בתפקידי הפקה וניהול, היא החליטה לחשוף את הקהל הרחב ולהדביק אותו באהבה שלה, במסגרת עסק שבו היא מעבירה הרצאות על האמנות המפוארת הזו.

ענת מרדכי

פורסם:  02.09.09, 09:46

אחרי עשר שנים בתפקידי ניהול והפקה שונים באופרה הישראלית, החליטה מרב ברק שאינה רוצה עוד להתפשר והכי מעניין אותה לדבר על אופרה ולספר על נפלאותיה של האמנות הזו לקהל הרחב. היום היא עושה זאת במסגרת העסק שהקימה. היא בת 36, נשואה לירון, איש עסקים, ואם לתאומים בני 4, וביומיום היא מרצה ומנחה קונצרטים ומופעים אופראיים שהיא מעלה בכל רחבי הארץ בעזרת שחקנים וזמרים שהיא מפעילה. 

 

 

1. איך הגעת להקים עסק מקורי שכזה?

"נמשכתי אל הבמה מגיל צעיר, אבל בעיקר אל התיאטרון. אחרי הלימודים בתיכון תלמה ילין והשירות הצבאי, הגעתי לחוג לתיאטרון באוניברסיטת תל אביב, ושם בחרתי ללמוד תואר ראשון במסלול לעיצוב במה, תלבושות ותאורה, אלא שמודעת דרושים לתפקיד סטודנטיאלי הביאה אותי אל מחלקת התאורה של האופרה הישראלית. אחרי שראיתי בסך הכל שתי אופרות בימי חיי, פתאום ישבתי על גשר התאורה, במקום שבו הצלילים מתמזגים בשלמות והבמה פרושה לפניי במלוא עוצמתה, ופשוט התאהבתי בכל מה ששמעתי וראיתי. הכל היה גדול ומושקע, מרשים ובינלאומי כל כך, והתיאטרון פתאום נראה לי הרבה פחות מעניין. כשסיימתי תואר ראשון, הפכתי למנהלת הצגה ובהמשך גם למפיקה באופרה הישראלית. כדי לדעת ולהבין יותר, למדתי מוזיקה, השלמתי תואר שני ולימודי ניהול מוסדות תרבות ואמנות, ובמקביל ניהלתי את הסטודיו לאמנים צעירים ואת מחלקת החינוך של האופרה, שם לקחתי על עצמי משימה לחשוף קהל צעיר לאופרה. אחרי כעשר שנות עבודה כשכירה, החלטתי להתפטר ולצאת לעצמאות. בהתחלה עבדתי בעיקר עבור בית האופרה. היום יש לי כבר 30 הרצאות וסיורים שונים ואני משרתת לקוחות בחוגי בית, בדיור מוגן, בחוגים להשכלת מבוגרים ובבתי ספר".

 

2. כמה עלה לך להקים את העסק?

"כ -15 אלף דולר. שתי ההוצאות הגדולות היו על הקמת אתר האינטרנט שלי ועל המטפלת. אחרי שהתפטרתי וילדתי את התאומים, אמנם הרציתי פה ושם, אבל זה לא היה מוגדר כעסק. כשמלאו להם שנתיים התפניתי מעט מהאמהות והחלטתי לסיים את התזה. למרות שלא הייתה לי עדיין הכנסה, שכרתי מטפלת שהייתה עם הילדים שמונה שעות במשך ארבעה ימים בשבוע, כמעט חצי שנה. ניצלתי את הזמן הזה לכתיבה ולהעמקת הידע שלי בתחום, ובעקבות זאת בא השינוי המשמעותי בהיקף העבודה וכמובן גם בהכנסות".

 

3. איך פיתחת כל כך הרבה מוצרים?

"אחרי שצברתי ידע, חילקתי אותו לפי נושאים ועל כל הרצאה או פעילות שפיתחתי, ביקשתי חוות דעת מחברים ומכרים. היה לי חשוב להמחיש שאופרה היא לא מופע צעקני, ארוך ומייגע בו הזמרים שמנים ולבושים בתחפושות מגוחכות. רציתי להעביר מסר שזו אמנות של רגש, הפונה אל המכנה המשותף הרחב ביותר ומדברת ישירות אל הלב. בשיתוף נגנים וזמרי אופרה יצרתי גם תוכניות לקונצרטים בהנחייתי. את כל אחד מהמופעים וההרצאות המוכנות העברתי בהתנדבות או בשכר נמוך מאוד, בבתי אבות ובהתכנסויות חברתיות. כך גם הקהל הרוויח וגם אני יכולתי לבחון את הרעיונות שלי ולשכלל אותם, כי כשיש לך קהל, את מיד מרגישה מה הולך טוב ומה לא. היום אני יודעת שהאינדיקציה הכי טובה להצלחה היא כשמשלמים לך על המוצר כמה שאת מבקשת ומזמינים אותו שוב".

 

4. מי הכי תמך בך?

"בעלי שבתחילת הדרך סייע לי אפילו בפרוצדורות הניהוליות והארגוניות דרך העסק שלו. בזכות העזרה שלו יכולתי לצאת להרצאות בערבים, כי לשנינו היה ברור שהרצאה זה קדוש ואי אפשר לבטל. גם הוריי איה ויאיר ברק, תומכים בי מאוד".

 

5. המשבר הכלכלי השפיע על התפתחות העסק שלך?

"דווקא היום אני מגיעה ליותר לקוחות והפעילות שלי רק הולכת וצומחת. בשנה הבאה מספר ההזמנות להרצאותיי הוכפל, כך שקשה לי לומר שיש למשבר הפיננסי השפעה גדולה".

 

6. מה מעיסוקייך הקודמים סייע לך בהקמת העסק?

"כתלמידת מגמת תיאטרון לשעבר, ידעתי לעמוד על במה וליהנות מזה. כמנהלת הצגה למדתי להיות אסרטיבית ולדעת מה אני רוצה לעשות, וכעובדת במחלקות השונות של האופרה הישראלית, הכרתי את כל הפעילות המקצועית המתרחשת מסביב להפקת אופרה, כך שכל הידע שצברתי סייע לי בדרך".

 

7. מה הכי עזר לך בפיתוח העסק?

"הרישות. בשלב מוקדם התחלתי להשתתף במפגשים של נשות עסקים, המאורגנים על ידי לשכת המסחר והתעשייה, שם היה עליי ללמוד להציג את עצמי ולמסור כרטיסי ביקור ופליירים. בהתחלה זה היה לי מאוד קשה. במשך חודשים ארוכים אפילו לא העזתי להוסיף את כתובת האתר של העסק למיילים שאני שולחת, למשל. היום, ברור לי שזה א'-ב' של שיווק. יש לך כל מיני הזדמנויות לספר על עיסוקך ולהציג את העסק שלך ואת צריכה לנצל כמה שיותר מהן".

 

8. ומהן התוכניות לעתיד?

"להגיע ליותר קהלים עם יותר הרצאות והפקות מעניינות".

 

9. מה את ממליצה לנשים שרוצות להקים עסק?

"להעז, אבל לדעת שבשלב הראשון רק משקיעים. היום, כשאני נהנית מכל רגע בעבודה וגם מרוויחה הרבה יותר מאשר השתכרתי כשכירה, אני מאוד מאושרת שהעזתי".